Guvern vs Parlament

By Adrian Toni Neacșu

Pentru cei care se feresc de cuvinte tari și cred că exagerez când afirm că România trăiește o stare de neconstituționalitate perpetuă prin confiscarea funcției legislative a statului de către Guvern,

stare căreia nu îi pot spune decât dictatura a executivului!

În 2022 Guvernul, în calitate de legiuitor delegat doar pentru situații extraordinare, a emis 188 de Ordonanțe de urgență și Ordonanțe simple, adică acte normative cu putere de lege.

În 2022 Parlamentul, unica autoritate legiuitoare a țării potrivit art. 61 din Constituție, a adoptat în total 300 de legi.
Din cele 300 un număr de 148 sunt legi de aprobare, respingere sau modificare și completare a ordonanțelor Guvernului. Aceasta înseamnă că activitatea proprie a Parlamentului este de 152 de legi.

Astfel fiind, cine este de fapt, contrar Constituției, autoritatea legiuitoare, Parlamentul (152) sau Guvernul (188)? Cum putem desemna situația în care o putere a statutului (executivul) se substituie puterii legitime constituționale (Parlamentul) în ce privește atribuția de adoptare a legilor?

Pentru cine nu știe, ordonanțele de urgență sunt în realitate acte normative cu efecte juridice chiar mai puternice decât legile.
OUG-urile intră în vigoare în ziua publicării lor în Monitorul oficial, legile doar la 3 zile.
Legile pot fi contestate la CCR înainte de intrarea lor în vigoare, OUG-urile, indiferent cât de neconstituționale ar fi, nu pot fi contestate la CCR și intră în vigoare instantaneu.
Dar, cel mai grav, suveranitatea națională se exercită constituțional (art. 2) doar prin Parlament ca organ reprezentativ rezultat din alegeri, iar nu de Guvern, care este doar numit.

Cred că o viziune corectă de constituționalizare și normalizare a funcționării statului trebuie să înceapă cu recâștigarea parlamentarismului pentru viața noastră politică.
Nu îmi inspiră încredere nici un partid care nu își propune explicit acest lucru.

Spor la distribuit!