Ultimatum-ul de la UE și trădarea lui Iohannis!
Timp de citire: 4 min.
Reprezentanţa permanentă a ţării noastre pe lângă UE a primit pe 16 ianuarie 2023 o adresă agresivă din partea Comisiei Europene, care adresă ignoră
cu totul riscul de distrugere a Deltei Dunării şi interesele unui stat membru al Uniunii. Comisiei nu îi pasă că Ucraina îşi vede nestingherită, netulburată de lucrările de adâncire a canalului Bâstroe, ba a pus gând rău şi braţului Chilia. Preocuparea şi îngrijorarea manifestate de autorităţile supreme de la Bucureşti sunt lipsite de valoare câtă vreme e nevoie de acţiuni concrete, ferme pentru a stopa definitiv acţiunile demarate de ţara vecină şi (ne)prietenă încă de la 2004.
Este ştiut că Delta Dunării, inclusiv partea aflată în Ucraina, constituie o rezervație naturală a biosferei. Delta este în patrimoniul UNESCO, fiind protejată de o convenţie internaţională. Cât priveşte navigaţia pe Dunăre, aceasta este reglementată de Convenţia de la Belgrad din 1948 şi prevede că doar canalul Sulina este deschis navigaţiei internaţionale.
Perspectiva din viziunea Ucrainei, cu includerea braţului Chilia în reţeaua transeuropeană de transport, nu ţine cont de afectarea iremediabilă a părţii de Sud a Deltei şi nici de evidenţa că intră pe teritoriul Uniunii Europene. În strună le cântă tocmai Comisia Europeană („gardianul tratatelor”). Şi stabileşte 16 februarie ca termen de conformare.
Din multitudinea de articole presă din ultima vreme, pe lângă analiza asumată de evz.ro , se detaşează veritabilul rechizitoriu publicat în preziua scadenţei de puterea.ro. Se explică, inclusiv pe înţelesul decidenţilor oficiali de la Bucureşti, cum Direcția Generală Mobilitate și Transport a Comisiei Europene ne-a adus la cunoştinţă o „solicitare oficială din partea Ucrainei de a adapta căile navigabile interioare pe Dunăre la rețeaua transeuropeană de transport (TEN-T) indicativă” și că „Ucraina a solicitat Comisiei să adauge la rețea alinierile căilor navigabile interioare ale estuarelor Chilia și Bâstroe ale Dunării”. Mai mult, după proceduri şi evaluări, Comisia are în vedere că prezinte rezultatul Consiliului în vederea semnării unui acord la nivel înalt cu Ucraina. În acest sens, „Comisia ar aprecia feedbackul României cu privire la propunerea Ucrainei de a adăuga estuarele Chilia și Bâstroe la rețeaua TEN-T indicativă”.
Interesant ar fi să îl auzim repede pe Bogdan Aurescu, ministrul Afacerilor Externe în funcţie, cum se poziţionează faţă de această solicitare care încalcă toate convenţiile la care România şi, implicit, UE au aderat. Interesul este cu atât mai mare cu cât Aurescu a comis una premergătoare, lată de tot împotriva României, anul trecut, în vară. E vorba de consimţământul comunicat public pe 13 iulie 2022 în legătură cu tranzitarea canalelor Chilia şi Bâstroe de către nave sub pavilion terț încărcate cu cereale.
Ministerul Afacerilor Externe preciza că acceptul în acest sens a fost transmis părții ucrainene pe canale diplomatice, acesta venind în contextul eforturilor țării noastre de sprijinire a Ucrainei. Indiferent de consecințele şi costurile suportate de noi.
Cu cine s-a consultat Aurescu, ce avize sau aprobări a luat anterior, nu am aflat încă. Nu este exclus să aflăm în ultimul ceas şi de cine ştie ce alte proiecte ucrainiene pe Dunăre, poate o hidrocentrală.
V. COSMA
UCRAINA A AVUT APROBAREA LUI IOHANNIS ȘI A COMISIEI EUROPENE PENTRU DRAGAREA CANALULUI BÂSTROE
Potrivit unor surse din zona decizională de la București și Bruxelles, de fapt, toată operațiunea de dragare a ucrainenilor era aprobată, dar ținută la semi-secret în România și Bruxelles pentru a nu spori tensiunile sociale.
PLANUL UCRAINEAN DE DRAGARE A CANALULUI, APROBAT LA ÎNCEPUTUL ANULUI 2022
Planul ucrainean a fost aprobat în Consiliul de miniștri de la Kiev în ianuarie 2022, înainte deci de invazia rusă. A devenit însă foarte stringent pentru ei în momentul în care marina rusă a luat în colimator porturile de la Marea Neagră.
Potrivit informațiilor stiripesurse.ro partea ucraineană a cerut aprobare de la Bruxelles undeva la începutul anului 2022. Au primit această aprobare și au fost îndrumați să ia legătura cu partea română. Ceea ce s-a și întâmplat. O discuție a avut loc se pare într-o ședință a CSAT (Consiliul Suprem de Apărare a Țării).
Ucrainenii au trimis pe 22 iunie o notificare la Ministerul Mediului pentru a efectua lucrări de adâncime în portul Izmail. Ministerul Mediului a trimis și la Transporturi, care a transmis un răspuns negativ pe 12 iulie.
Ulterior, pe 4 august 2022, Ministerul Mediului a transmis părții ucrainene răspunsul oficial că România se opune lucrărilor din portul Izmail (era vorba despre o adâncire de 4 de metri). Aceasta ar fi fost toată corespondența la nivel de ministere în 2022, dincolo de discuțiile din CSAT.
UCRAINA, UNDĂ VERDE DE LA COMISIA EUROPEANA
În august 2022 au început efectiv lucrările de dragare a Canalului Bîstroe. Ei știau că au undă verde atât de la Bruxelles, cât și de la București.
În ianuarie 2023 Garda de Coastă română transmite că prin mijloace specifice a aflat că se lucrează puternic la adâncirea șenalului navigabil al Canalului Bistroe. S-ar fi ajuns la aproape 7 m:
”Nu s-a vrut de sus să se facă nimic. Noi am raportat normal așa cum facem de obicei, dar mai mult nu avem ce face!”, a spus sub protecția anonimatului pentru stiripesurse.ro un ofițer.
După informare și discuții ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, își exprimă public îngrijorarea cu privire la ce se întâmplă în Delta Dunării și cere MAE să facă diligențele necesare, care anunță că nu știe nimic și că va face ceea ce trebuie la Comisia Europeană. De la Varșovia, președintele Klaus Iohannis apără Ucraina în scandalul Bâstroe.
PREȘEDINTELE KLAUS IOHANNIS INTERVINE ÎN SCANDALUL „BÂSTROE”
Şeful statului le-a recomandat politicienilor români să se ocupe de alte teme, până va fi clarificată situaţia de la Bâstroe, potrivit News.ro.
„Nu mi se pare oportun pentru România. Aceste chestiuni care duc la o tensionare a relaţiilor bilaterale, atunci pot fi găsiţi şi la noi şi în Ucraina unii mulţumiţi şi unii nemulţumiţi, dar vă asigur că vor fi şi care se bucură în Moscova”, a adăugat Iohannis. (national.ro)
Ucraina nu se apuca de dragarea canalului fără aprobarea Bruxelles-ului și Bucureștiului. Deci, cele două centre de decizie au decis sacrificarea Rezervației Biosfera Delta Dunării.
Bravos națiune!
E trădare!